Artykuły

Samurajski miecz – czym był i czym jest?

Autor: Konrad Palka

Miecz dla wielu kultur całego świata, a w szczególności dla Europy był nie tylko symbolem władzy czy siły. Stawiany często za wzór piękna i niebywałego kunsztu, charakteryzował zarówno właściciela jak i samego wykonawcę, jednak nie ma na świecie kraju, w którym by miecz darzono takim szacunkiem jak w Japonii. Kult tego przedmiotu wpłynął nie tylko w sposób zasadniczy na kulturę i życie samych Japończyków. Miecz, staje się symbolem całego japońskiego narodu. Jako oręż przypisany samurajowi, miał bronić honoru i prawości. Kiedy nadano mu przydomek „Duszy Samuraja”, stał się rzeczą prawie najważniejszą.

Rozwiń i czytaj więcej »
Międzynarodowe Seminarium Iaijutsu Muso Jikiden Eishin Ryu Komei Jyuku Polska, Czerwionka-Leszczyny, 18-28 październik 2005

Autor: Konrad Palka

Przez prawie dziesięć dni adepci sztuk władania mieczem doskonalili swoje umiejętności pod okiem mistrza, pana Takaaki Sekiguchi.

Seminarium organizowane było przez Komei Jyuku Polska w Czerwionce-Leszczynach i obok Wiednia, jest drugim miastem w Europie gdzie uczy się zasad i technik japońskiej szermierki Muso Jikiden Eishin Ryu. Dodać jednak trzeba, że szkoła w Czerwionce–Leszczynach jest najstarszą szkołą na starym kontynencie. W mieście tym od ponad jedenastu lat działa szkoła szermierki którą prowadzi Pan Janusz Lukaszczyk – Prezydent Komei Jyuku Polska.

W seminarium, uczestniczyły trzydzieści cztery osoby z Polski, Czech i Austrii, a zajęcia odbywały się w Szkole Podstawowej w Szczejkowicach. Mimo że treningi były bardzo wyczerpujące, bo trwały od rana do wczesnych godzin wieczornych, wszyscy ćwiczący byli zadowoleni i z ogromną wytrwałością, pasją i chęcią brali w nich udział.

Atmosfera i magia tych spotkań przyczyniała się do tego, że na popołudniowych zajęciach obserwowały samych ćwiczących często całe rodziny. Poznawano tradycję i sztukę dawnej Japonii. Wielu z tych, którym nasunęło się stwierdzenie, że miecz japoński to nie tylko broń ale i wspaniałe arcydzieło, kroczyło tu po raz pierwszy drogą prawdziwego iaijutsu.

Słowa podziękowania za pomoc w realizacji seminarium, należą się władzom gminy i miasta Czerwionka–Leszczyny, pani Marioli Czajkowskiej – dyrektor MOK, pani Dyrektor SP w Szczejkowicach. Wdzięczność należy się również  patronom medialnym – Tygodnikowi Regionalnemu Nowiny i mediom lokalnym – Kurierowi oraz redakcji IRG.

Nauka przekazywana przez pana Sekiguchi Takaaki winna być odbierana w sposób prawidłowy i w pełnej samodyscyplinie. Nasuwa się stwierdzenie, że w tego typu zajęciach winny uczestniczyć osoby, które w sposób bezwzględny akceptują panujące tu zasady. Każda lekcja pokory jest dobra, oby tylko nie stała się drogą do afirmacji wyłącznie swojej postaci. Dyscyplina ta wymaga czasu i poświęcenia, ważne abyśmy tego nie żałowali. Najbardziej pasującym tu stwierdzeniem jest słowo isshin – motto tych, którzy dzięki swojej ciężkiej pracy czynią starania aby być lepszym człowiekiem.

Zwiń »
Głownia miecza japońskiego – naprawa, czy świadome oszustwo?

Autor: Janusz Lukaszczyk

Dodawanie rodzimego materiału oraz jego usuwanie cz.1

TSUKUROI – naprawa, tuszowanie błędów, odniesieniu do mieczy japońskich, stosowane jest w każdej jego części lub powierzchni. Nie zawsze jednak zabieg ten dotyczy głowni zniszczonych czy złamanych, istnieją bowiem przypadki napraw fragmentów zupełnie spalonych, gdzie podstawową czynnością jest ponowne ich hartowanie. Cel jest jeden – podniesienie ceny przedmiotu. 

Do takich zabiegów zaliczane jest – SURIAGE, czyli skracanie. Głownia wówczas wygląda na to, czym w rzeczywistości nie jest. Suriage stosuje się m.in. w celu:

Rozwiń i czytaj więcej »
Głownia miecza japońskiego – naprawa, czy świadome oszustwo?

Autor: Janusz Lukaszczyk

Dodawanie rodzimego materiału oraz jego usuwanie cz.2

Jest kilka sposobów aby zmienić bruzdy w okolicy sztychu. Jeśli jest ona zbyt płytka w wyniku szlifowania, może być wycięta na nowo i pogłębiona. Nazywa się to SUE HI NAOSHI. Jeśli koniec bruzdy jest zbyt blisko końca, może być wypełniona metalem wziętym z nakago – to nazywamy HI SAKI NAOSHI. Widoczne pęcherze, dziury i pęknięcia zwane KIZU YOSEI, mogą zostać delikatnie zakamuflowane przez młotkowanie. Umiejętność jest wyznacznikiem ceny, jaka będzie obowiązywała po naprawie. Uzupełnianie metalem łatwiej robi się w luźnych hada, bezziarniste jak Osaka hada, czyshinshinto muji hada są o wiele trudniejsze.

Rozwiń i czytaj więcej »